Skjoldbruskkjertelen

Problemer med skjoldbruskkjertelen hos katter er en vanlig sykdom, spesielt hos eldre individer, og skyldes i de fleste tilfeller en unormal vekst i skjoldbruskkjertelen. Hos VetZoo finner du spesielle veterinærfôr for katter som lider av skjoldbruskkjertelplager, med gratis levering helt hjem når du handler for over 499 SEK! Skjoldbruskkjertelen sitter på framsiden av halsen. Den produserer det hormonet som styrer stoffskiftet i kroppen og påvirker blant annet blodtrykk og hjertet. Når kattene Les mer

Skjoldbruskkjertelen sitter på framsiden av halsen. Den produserer det hormonet som styrer stoffskiftet i kroppen og påvirker blant annet blodtrykk og hjertet. Når kattene våre rammes av problemer med skjoldbruskkjertelen, er det på grunn av en overfunksjon i skjoldbruskkjertelen, og sykdomstilstanden kalles for hypertyreose.

Typiske symptomer ved skjoldbruskkjertelproblemer er blant annet vektreduksjon, økt tørste, endringer i atferd, diaré og oppkast samt dårligere pelskvalitet. Dersom du mistenker at katten din lider av problemer med skjoldbruskkjertelen, er det viktig å oppsøke en veterinær som kan undersøke vennen din. Jo tidligere sykdommen oppdages og behandles, desto bedre er prognosen for et langt og friskt liv.

Hos veterinæren blir det tatt en blodprøve som sendes til analyse for kontroll av stoffskiftehormonet. Ved konstatert hypertyreose setter veterinæren vanligvis i gang med en behandling som blant annet inkluderer en spesiell diett for katter med skjoldbruskkjertelproblemer samt passende medisinering. I enkelte tilfeller må det også utføres et kirurgisk inngrep der formålet er å fjerne den syke delen av skjoldbruskkjertelen.

Vi i VetZoo oppdaterer oss kontinuerlig på det beste veterinærfôret som markedet har å tilby, slik at du kan gi din firbente venn den beste maten for hans eller hennes spesifikke sykdomstilstand. Hos oss finner du veterinærfôr fra velkjente merker som blant annet Hills kattefôr, med rask levering helt hjem til ytterdøren din!