Leversykdom

De to vanligste leversykdommene hos kattene våre er hepatitt og kolangitt. Typiske symptomer ved leverbetennelse hos katter er blant annet trøtthet, vektreduksjon og oppkast. Med riktig behandling og fôr blir de fleste katter kvitt plagene sine og kan leve lange, friske liv. Leveren har som formål å rense kroppen for avfallsprodukter, danne vitaminer og proteiner samt produsere galle og bidra til bloddannelsen. Ved leverbetennelse hos katter forverres leverens funksjon, noe som blant annet kan  Les mer

Leveren har som formål å rense kroppen for avfallsprodukter, danne vitaminer og proteiner samt produsere galle og bidra til bloddannelsen. Ved leverbetennelse hos katter forverres leverens funksjon, noe som blant annet kan føre til at kroppen ikke klarer å rense blodet for giftige stoffer.

De to vanligste leversykdommene hos katter er hepatitt og kolangitt. Typiske symptomer for sykdommene er blant annet:

• Trøtthet
  • Nedsatt appetitt
  • Oppkast
  • Vektreduksjon
  • Dehydrering
  • Gulsott
  • Feber
  • Buksmerte

Årsaken bak de ulike leversykdommene er vanligvis vanskelige å fastsette. Blant annet kan noen forgiftninger, infeksjonssykdommer og tumorer øke risikoen for leversykdommer hos katter.

Dersom du mistenker at katten din lider av leversykdom, er det første steget å kontakte en veterinær som kan undersøke din firbente venn. Hos veterinæren blir det gjennomført forskjellige tester, blant annet blodprøver og ultralydundersøkelse. I noen tilfeller trengs det en vevsprøve fra leveren for å kunne fastsette sykdommen. Med riktig behandling og kosttilskudd lever de fleste katter lange liv fri for plager til tross for leversykdom.

Ved konstatert leversykdom foreskriver veterinæren vanligvis et veterinærfôr sammen med spesielle tilskudd for leveren. Fôret fungerer slik at det reduserer belastningen på fordøyelsessystemet, beskytter levercellene fra skader forårsaket av frie radikaler og hjelper kroppen med å restituere seg fra sykdommen.

I VetZoo holder vi oss kontinuerlig oppdatert på markedets beste veterinærfôr, slik at du kan gi vennen din det absolutt beste som er å gi.

2024-02-02
fra 519.00kr