Hudproblem

Hudproblemer hos katter kan vise seg på flere ulike måter, blant annet gjennom kløe, skallede flekker og slikking. Med riktig type fôr og behandling blir mange katter kvitt hudproblemene sine. I VetZoo finner du det mest brukte veterinærfôret for nettopp hudproblemer hos katter, med levering helt hjem til døren! Irritasjon, kløe og intens slikking kan skyldes at katten din lider av ulike hudproblemer. Noen katter har ganske enkelt mer følsom hud enn andre. noe som blant annet kan skyldes geneti Les mer

Irritasjon, kløe og intens slikking kan skyldes at katten din lider av ulike hudproblemer. Noen katter har ganske enkelt mer følsom hud enn andre. noe som blant annet kan skyldes genetikk, rase, nedsatt immunforsvar eller andre sykdommer.

De vanligste årsakene til hudproblemer hos katt er dermatitt, allergi og parasittbesvær. Dermatitt innebærer at det blir en betennelse i huden som blant annet viser seg gjennom utslett, rødhet, store rør og sår. Denne typen kløe er vanligvis en allergisk reaksjon på kattens omgivelser, det vil si atopisk dermatitt.

Hudproblemer kan også oppstå ved andre typer allergier hos katt, som for eksempel ved matallergi. Da undersøkes katten gjennom en såkalt elimineringsdiett som påviser hvilke matvarer katten er allergisk mot. Noen katter får kroniske hudproblemer på grunn av andre underliggende sykdommer eller tilbakevendende parasittbesvær, og må derfor spise et spesialtilpasset fôr som hjelper til med å bygge opp hudens beskyttelsesbarriere innenfra og ut.

Dersom du opplever at katten din virker plaget av huden, klør, slikker eller kanskje lider av pelstap, er det viktig å alltid oppsøke en veterinær som kan undersøke kattens problemer. De fleste katter med forskjellige hudproblemer blir skånet mot kløe og andre plager ved hjelp av riktig kosthold og behandling.

Hos VetZoo finner du et bredt sortiment av markedets ledende veterinærfôr. Hos oss finner du velkjente merker som Royal Canin veterinærfôr for katt som styrker kattens hud og gir den en frisk og glansfull pels.