Tannhelse

Akkurat som hos oss mennesker er tannhelsen viktig hos hundene våre. Ved å regelmessig ta vare på tennene til hunden din kan du motvirke mange forskjellige problemer, som blant annet tannstein hos hunden. Noen tannproblemer trenger ytterligere tiltak for å bekjempes, gjennom blant annet å gi riktig type hundemat og andre tann- og munnprodukter som har som hensikt å holde munnen fri for ulike bakterier. Tannproblemer er vanlig hos hundene våre, og de to vanligste sykdomstilstandene er gingevitt  Les mer

Tannproblemer er vanlig hos hundene våre, og de to vanligste sykdomstilstandene er gingevitt (tannkjøttbetennelse) og parodontitt (tannløsning). Årsakene til tann- og munnproblemer varierer fra dårlig kosthold til anatomiske og arvelige faktorer, som for eksempel hvor tett tennene sitter og hvor sterkt hundens immunforsvar reagerer på plakk.

Når tennene rammes av plakk, reagerer immunforsvaret med å gå til angrep mot plakken, som i sin tur skaper tannlommer som skader tennene i dybden. Betennelse av denne typen belaster ikke bare munnhulen og tennene, men også hele hundens kropp. Det er derfor viktig å holde tennene til den firbeinte vennen din sunne.

Tegn på dårlig tannhelse er blant annet dårlig ånde, rødt og blødende tannkjøtt og belegg på tennene. Gjennom regelmessig tannbørsting, og ved å la hunden din gnage på et bein, kan du forebygge blant annet tannstein, tannløsning og betennelse i tannkjøttet. Men noen hunder trenger imidlertid også et spesielt veterinærfôr for tenner for å unngå uvelkomne problemer.