Diabetes

Diabetes hos hund kan ha flere underliggende årsaker, og innebærer at kroppen ikke produserer nok insulin – akkurat som hos oss mennesker. I tillegg til medisinsk behandling er det også viktig at en hund med diabetes får riktig kosthold, og hos VetZoo finner du mange forskjellige veterinærfôr for hunder som lider av nettopp diabetes. Diabetes hos hund viser seg ofte i form av symptomer som at hunden din drikker store mengder vann og tisser på seg, og at hunden din helt plutselig viser mye størr Les mer

Diabetes hos hund viser seg ofte i form av symptomer som at hunden din drikker store mengder vann og tisser på seg, og at hunden din helt plutselig viser mye større appetitt enn vanlig, men likevel går ned i vekt over lengre tid. En av de vanligste årsakene til at hunder utvikler diabetes er på grunn av overvekt. Derfor er det viktig at hunden din holder seg slank og sunn. Diabetes kan også skyldes at hunden din lider av en hormonell forstyrrelse, eller komme av en langvarig betennelse som i sin tur påvirker bukspyttkjertelens insulinproduksjon.

Dersom du opplever at hunden din viser symptomer som økt tørst og endring i allmenntilstanden, skal du alltid oppsøke en veterinær. Hos veterinæren stilles en diabetesdiagnose ut ifra blant annet blodsukkernivå og sukker i urinen, noe som vil vise om hunden din har sykdommen eller ikke. I tillegg til medisinsk behandling av diabetes, er kostholdet svært viktig. En overvektig hund med diabetes trenger generelt sett et fôr med lavere energiinnhold og høyt fiberinnhold, mens en undervektig hund med diabetes vanligvis trenger et fôr med høyere energiinnhold.